„Vremena je malo, a pritisak na industriju raste“, poručio je 5. marta u otvorenom pismu evropskim prevoznicima Peter Osterberg, generalni direktor kompanije Stoneridge Electronics, vodećeg dobavljača tahografa na kontinentu.
Reč je, naravno, o rokovima za ugradnju pametnih tahografa 2. generacije: do 31. decembra ove godine i u svim postojećim vozilima (N2,N3,M2,M3) registrovanim u EU, koja se koriste u međunarodnom saobraćaju, moraju biti zamenjeni svi stari analogni ili digitalni tahografi. Izuzetak su jedino SMT1, koje prevoznici mogu zameniti do 18. avgusta 2025. godine.
Evropska komisija u svojim nedavnim saopštenjima još jednom je potvrdila te datume, poručujući da će Paket mobilnosti EU biti primenjen i sproveden u dogledno vreme.
Zašto se Osterberg odlučio na ovakav korak? Po svemu sudeći, zato što vlasnici vozila i operateri voznih parkova nisu dovoljno ozbiljno shvatili da se „Dan D“ zapravo opasno približio. Bilo da se radi o troškovima, o tome da dobar deo kompanija i inače gura pod tepih sve što nije obavezno „odmah i sad“ ili da se svi potajno nadaju odlaganjima, tek, zamena tahografa ne ide dovoljno brzo.
– Primetili smo da je potražnja tržišta daleko ispod očekivanih potreba – kaže Osterberg u svom otvorenom pismu.
– Zabrinjava činjenica da evropska transportna industrija zaostaje u nadogradnji tahografa. Direktna posledica mogla bi da bude ogromna potreba za proizvodnjom i ugradnjom na kraju godine. Da bismo zaštitili svoje klijente od kašnjenja i izbegli vreme čekanja u radionicama, snažno ohrabrujemo evropsku transportnu industriju da preduzme proaktivne mere i dodatno opremi svoja vozila od aprila 2024.
O realnoj bojazni da će se evropska transportna industrija u nekom trenutku naći u pat poziciji, ne svedoče samo izjave iz kompanije Stoneridge Electronics. Posmatrajući stanje na terenu, Generalni direktorat Evropske komisije za mobilnost i transport (DG MOVE) pre nekoliko dana ponovo je pozvao Međunarodnu uniju drumskih transportera (IRU) da podigne svest među svojim članovima o rokovima.
– Vozila koja rade u državi članici koja nije ona u kojoj su registrovana, moraju biti naknadno opremljena najnovijom tehnologijom pametnih tahografa do 31. decembra 2024, odnosno do 18. avgusta 2025. u slučaju da trenutno poseduju SMT1 – podsetio je generalni direktor DG MOVE Kristijan Šmit u otvorenom pismu predstavnici IRU Raluci Marijanu.
Pismo je objavljeno 4. marta, a DG MOVE je naglasio jednu važnu poruku: u najvećem broju slučajeva (čak 80%), kompanije bi jednostavno mogle da zamene starije modele tahografa novom verzijom, tokom termina za redovan dvogodišnji servis.
– U slučaju da operateri nisu upoznati sa svojim obavezama za naknadnu ugradnju, ili da odluče da ne ugrade novu opremu tokom redovnog servisa tahografa, to će dovesti do dodatnih troškova i potencijelno napete situacije. Mogu se pojaviti problemi u pronalaženju slobodnog termina u radionici ili dostupnog servisera. U najgorem slučaju, ako se rok propusti, prevoznik će se naći u situaciji da određena vozila može koristiti samo za domaći transport, sve dok ne zameni tahograf – upozorio je Šmit.
Kako bi kompanije izbegle nepotrebne dodatne troškove i počele da što pre koriste prednosti SMT2, kao i da bi se garantovali kapaciteti radionica i snabdevanje uređajima, Evropska komisija pozvala je IRU da reaguje.
– Pozivamo vas da podignete svest među svojim članovima i da ih snažno ohrabrite da zamenu uređaja, tamo gde je potrebno, obave tokom redovnih servisa tahografa – naglasio je Šmit.
Kada je reč o dostupnosti samih uređaja, njih u ovom trenutku na tržištu ima dovoljno.
Proizvođači tahografa tokom poslednjih nedelja obavestili su DG MOVE da se snabdevanje SMT2 uređajima, koje je bilo privremeno ograničeno između jula i decembra 2023, sada odvija neometano, dodao je Šmit.
Prema ranijim procenama IRU, podsetimo, između 1,5 i 2 miliona vozila imaće obavezu naknadne ugradnje pametnih tahografa druge generacije.
– Glavna mera koja bi mogla da olakša proces naknadnog opremanja, jeste da drumski prevoznici predvide zamenu tahografa, a ne čekaju do poslednjeg trenutka – naglašava se u otvorenom pismu DG MOVE.
A kada su u pitanju srpski prevoznici, podsetimo, nas u ovom trenutku štiti AETR sporazum i nismo u obavezi da ispratimo promene na isti način kao što je to slučaj sa vozilima registrovanim u Evropskoj uniji. No, uprkos tome, vredi imati na umu nekoliko važnih stvari o kojima je PlutonLogistics i ranije pisao.
Najpre, da se ide u pravcu usaglašavanja sa evropskim propisima i da su u planu izmene i dopune Zakona o radnom vremenu posade u drumskom prevozu i tahografima. Zatim, da su se i mnoge razvijene zemlje našle u čudu, shvativši da kapaciteti radionica možda neće biti dovoljni. Dalje, da o kaznenoj politici odlučuju organi svake pojedinačne članice Evropske unije i da niko ne garantuje njihov odnos ka našim firmama tokom kontrola na drumu od 1. januara 2025. I na kraju, ali ne i najmanje važno: da najsavremeniji uređaji donose firmama različite benefite, pa zbog toga njihovu ugradnju ne treba posmatrati samo kao obavezu, već i kao priliku da unapredite svoje poslovanje.